yo sé que te acordarás
Exposición móvil
February 7-11, 2024
Art week / Mexico City
Press about the exhibition:
“Culto Colecta had what might just be the week’s coolest strategy for a pop-up exhibition. They parked a 1970s bus in front of CLAVO, and filled it with dozens of portraits in different media. The effect was a bit like walking through crowded public transportation and making eye contact with eccentric strangers, mirroring one of the small cotidian joys of people-watching in the city.”
1200 people visited over 5 days
Photos and interviews:
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Acerca de
"Yo sé que lo recordarás" es una exposición organizada por culto colecta que lleva al espectador a un viaje artístico de autorreflexión. El espacio, lleno de retratos que miran a los visitantes al entrar al autobús mexicano de los años 70, crea una atmósfera ligeramente inquietante que desafía el concepto convencional del proceso de apreciación artística. Los retratos ocupan los asientos del autobús, asumiendo el papel de pasajeros y revirtiendo la dinámica típica. Ahora, el espectador se convierte en el observado por las obras de arte, reflejado en los numerosos rostros — las huellas de recuerdos ajenos.
La exhibición se centra en el retrato como su tema principal para crear un juego de miradas entre el espectador y las obras de arte, muchas de las cuales son autorretratos. Las obras están emparejadas conceptualmente entre sí; esta es una propuesta curatorial presentada por siete curadores mexicanos: Andrea Bustillos, Amado Cabrales, Verana Codina, Isabel Deheza, Kristell Henry, Laos Salazar, y Tonatiuh López. Cada par presenta una perspectiva estética, histórica y social diferente sobre el retrato, un género raramente explorado en la curaduría contemporánea.
Los retratos abarcan la idea de la identidad, tanto la real como la ficticia; aquella que nos imponen y la que elegimos. Enfocados en profundas indagaciones existenciales, algunos autorretratos presentados en la exhibición capturan de manera sutil una imagen propia borrosa y distorsionada, tambaleándose al borde de la no existencia, mientras que otros sirven como archivos emocionales explícitos, transformando el rostro en un lienzo que capta las experiencias vividas. Al mismo tiempo, las representaciones de otros actúan como prismas que reflejan el tejido social fragmentado a través del lente de identidades nacionales, políticas y sexuales, desafiando las narrativas establecidas por el orden heteronormativo patriarcal.
Las caras están en transición, al igual que los desconocidos que encontramos en el transporte público. En esos breves momentos de intimidad compartida, escuchamos fragmentos de conversaciones y nos intercambiamos miradas llenas de curiosidad o inquietud provocada por la presencia del otro. ¿Quién es esta persona que se encuentra a nuestro lado y qué estará pensando? Los pasajeros a bordo del autobús de Culto Colecta están lejos de ser silenciosos. Cada retrato despliega su historia a través de un monólogo interno, revelado por una instalación sonora, un elemento inmersivo que evoca tanto pensamientos vagos como el murmullo cotidiano del transporte público.
El título de la exposición, "Sé que Recordarás", toma inspiración de la inscripción escrita en letras de estilo rotulo mexicano tradicional que adornan la parte frontal del autobús vintage. Esta frase funciona como una promesa, una profecía sentimental o una invitación que nos alienta a embarcarnos en este simbólico viaje artístico hacia nuestro interior.
About
"I Know You'll Remember" is an exhibition organized by culto colecta that guides the spectator through an introspective art journey of self-reflection. The space, filled with portraits that gaze at viewers upon entering the 70s Mexican bus, creates a slightly uncanny atmosphere that challenges the conventional concept of the art-viewing process. The portraits occupy bus seats, assuming the role of passengers and reversing the typical dynamic. Now, the visitor becomes the one observed by the artworks, reflected in the myriad faces — the imprints of someone else's memories.
The show takes portraiture as its theme to create a play of gazes between the viewer and the artworks, many of which are self-portraits. The works are paired with each other conceptually — this is a curatorial proposal presented by seven Mexican curators: Andrea Bustillos, Amado Cabrales, Verana Codina, Isabel Deheza, Kristell Henry, Laos Salazar, and Tonatiuh López. Each pair presents a different aesthetic, historical, and social perspective on portraiture, a genre rarely explored in contemporary curating.
Portraits encompass the idea of identity, both real and fictional; the one being imposed on us and the one we choose. Centered on profound existential inquiries, some self-portraits presented in the show subtly seize a blurred, distorted self-image, teetering on the brink of non-being, while others serve as explicit emotional archives, transforming the face into a canvas that captures the experiences one has undergone. At the same time, portrayals of others act as prisms that reflect the fragmented social fabric through the lens of national, political, and sexual identities, challenging the narratives established by the patriarchal heteronormative order.
The faces are in transition —much like the strangers we encounter on public transport. In those brief moments of shared intimacy, we eavesdrop on snippets of conversations, exchanging glances filled with curiosity or a subtle unease provoked by the presence of the other. Who is this person standing nearby, and what are they thinking? Passengers aboard Culto Colecta's bus are far from silent. Each portrait unfolds its story through an inner monologue, revealed by a sound installation—an immersive element evoking both vague thoughts and the everyday murmur of public transportation.
The title of the show, "I Know You'll Remember," is inspired by the inscription written in traditional Mexican rotulo-style letters decorating the front of the vintage bus. This serves as a promise, a sentimental prophecy, or an invitation that encourages us to embark on this symbolic art journey into ourselves.